Sunday 19 October 2008

Mempercayai Ramalan Horoskop I

Hajat saya untuk memuatkan catatan mengenai perkara ini untuk remaja telah lama saya kira,iaitu semenjak saya mengajar di sekolah partama AP. Namun kesibukan membuatkan saya seringkali terlupa untuk menyentuh mengenainya. Artikel yang ditulis oleh saudara Mohd Zamir (JAKIM ) dalam ‘Sinar Rohani’ bil 36 sudah dikira baik untuk ditelaah dan diamati dan dicermati. Dalam ruangan kecil ini saya suka menyunting beberapa catatan beliau. Mudah-mudahan Allahlah yang memberi hidayah dan petunjuk buat hamba-hambanNya.Bintang merupakan satu planet ciptaan Allah yang menghiasi alam maya. Antara fugsi bintang ialah memperindah pemandangan angkasa raya dan menjadi petunjuk arah bagi pelaut dan nelayan. ( Rujuk al-Anam:97 ). Oleh itu adalah satu pemikiran yang salah apabila ada orang yang beranggapan bahawa bintang-bintang tersebut mempunyai kuasa ghaib yang mampu mempengaruhi nasib dan perjalanan hidup manusia. Atas dasar pemikiran yang salah ini maka manusia mereka-reka bahawa bintang-bintang itu memiliki rumus dan karektor tertentu sehingga seseorang yang lahir pada jangkamasa tertentu akan mempunyai nasib yang sama seperti karektor bintang tersebut.

Bintang-bintang yang menjadi ramlan perbincangan ahli perbintangan dibahagikan kepad 12 jenis iaitu Capicorn bagi yang lahir antara (22 Dis-19 Jan ), Aquarius ( 20 Jan-18 Feb ), Pisces(19 Feb-20 Mac ), Aries ( 21 Mac-19 April ), Taurus ( 20 April-20 Mei ), Gemini ( 21 Mei-21 Jun ), Cancer ( 22 Jun-22 Julai ), Leo ( 23 Jul-22 Ogos ), Virgo ( 23 Ogos-22 Sept ), Libra ( 23 Sept-22 Okt ), Scorpio ( 24 Okt-21 Nov ) dan Sagittarius ( 22 Nov-21 Dis ). Hakikatnya jika kita menggunakna akal fikiran pemberian Allah SWT yang berharga ini, tidaklah terlalu sukar bahwa kita akan dapat menilai ramalan-ramalan sebegini hanyalah merupakan tekaan sahaja.Namun begitu bukanlah sesuatu yang mustahil kadangkala suatu ramalan itu benar-benar menepati diri sekumpulan manusia dari kalangan ratusan ribu malahan puluhan juta manusia. Ramalan begitu umpama orang buta yang melontarkan sebiji batu ke tengah kawasan yang padat dengan manusia. Maka jika ada dua atau tiga orang terkena lontaran batu itu, bukanlah sekali-kali kerana kepndaian pelontar tersebut tetapi semata-mata kerana kerana ramai dan padatnya manusia.

Ramalan perbintangan ini tegas dilarang oleh Rasulullah SAW sebagaiman hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud yang bermaksud:

"Sesiapa yang mengambil sebahagian daripada ( ilmu ramalan ) bintang-bintang maka seseugguhnya ia telah mengambil sebhgian dari sihir"

Hadis ini menerangkan kedudukan hukum ramalan perbintangan adalah disamakan oleh Rasulullah SAW dengan hukum kedudukan sihir. Justeru kita dilarang mempelajari hal perbintangan yang bersifat tekaan untuk meramal nasib manusia seperti berkenaan bahagia dan sengsara, damai atau celak dan sebagainya. Perbuatan ini menyerupai amalan kepercayaan Jahiliyyah dan termasuk ketegori mendustakan takdir.

No comments: