Sunday 19 October 2008

Mempercayai Ramalan Horoskop II

Namun apa yang mendukacitakan, apabila bidang horoskop ini diberi ruangan khas dalam majalah hiburan maka pendedahan yang berterusan ini tidak mustahil akan mempengaruhi sebahagian pembaca bahawa mengetahui ramalan horoskop ini pada setiap bulanmerupakan perkara yang perlu dan boleh dipercayai.Horoskop merupakan ruangan yang menjadi kesukaan ramai yang meramal nasib hari depan mereka. Tiap-tiap bulan ruangan ini menjadi perhatian untuk melihat untung nasib mereka. Mereka berminat mengetahui lebih lanjut nasib malang dan masalah merekamengikut horoskop.

Lebih memburukkan keadaan terdapat kenyataan yang seeolah-olah menanamkan ke dalam minda pembaca supaya mempercayai ramalan zodiak masing-masing oleh majalah hiburan sendiri seperti artikel' Nak kurus?Tahu Zodiak kamu; tok nujum kami dah berjaya mengesan rancanganmu itu. Tak percaya?Jom semak-semak, Sikap dan pemilihan hadiah terbaik berdasarkan zodiak dan bermacam-macam lagi.Unsur begini juga didapati merangkumi artis luar negeri cuma ia agak jarang seperti artikel Ramalan tukang tilik nasib bintang Bollywood.Mugkin agak baik sikit dalam sesetengah majalah turut disertakankenyataan: " Anda tidak digalakkan mempercayai catatan horoskop ini. Ia cuma sekadar hiburan semata-mata". Namun langkah terbaik ialah mengeluarkan terus bidang horoskop ini dari ruangan majalah-majalah. Ini kerana pendedahn yang berterusan kepada horoskop disamping ketepatan atau keserasian yang berlaku secara kebetulan, boleh mempengaruhi pembaca secara beransur-ansur.Sedangkan elemen horoskop jelas bercanggah dengan nas al-Quran bahawa manusia diberi peluang untuk mengubah diri sendiri bukannya duduk berserah pada nasib tanpa usaha.

Horoskop seolah-olah membentuk diri manusia menjadi jumud dan pasif kepada kehidupan atas alasan ditakdirkan begitu kerana lahir pada tarikh tertentu. Dalam surah ar-Raad ayat 11 Allah berfirman:

"Sesugguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehinggalah mereka merubah keadaan diri mereka sendiri"

Berdasarkan nas al-Quran ini maka jelas kepada kita bahawa manusia itu diberi peluang seluas-luasnya oleh Allah SWT untuk memperbaiki diri dan mempertingkatkan kehidupnnya di dunia ke arah yang lebih baik dan sempurna. Tarikh mereka dilahirkan tidak adakena mengena dengan peluang dan kesempatan yang Allah sediakan ini.

Mereka yang mempercayai tarikh lahir mempengaruhi dimensi kehidupan mereka adalah mereka yang malas berusaha,kuat berdalih, tiada keyakinan diri dan tiada wawasan. Akibatnya mereka akan putus harapan sama ada untuk memperbaiki diri atau meningkatkan kualiti kehidupan.

No comments: