Thursday, 30 October 2008

Dari Sekolah Menuju Universiti II (Dedikasi Untuk Anak-anak Didik Yang Ditinggalkan)

SMKA al-Mashoor (P) (2005)

Hari pertama saya tiba di SMKA al-Mashoor (P) ialah pada hari Jumaat. Kelas-kelas ketika itu sedang menghadapi ujian bulanan. Saya masuk ke sebuah kelas tingkatan 5 yang sedang menjawab ujian pada hari persekolahan yang seterusnya. Kelihatan penghuninya sedikit kehairanan dan tertanya-tanya siapakah yang tiba-tiba membuat lawatan ke kelas mereka hari itu. Setelah beberapa minit, saya kira mereka telahpun faham bahawa saya adalah guru ganti yang melaporkan diri kelmarin dulu. Setelah masa berlalu lebih kurang 20 minit, masing-masing memandang sesama sendiri, akhirnya ada yang bersuara:

" Masa (ujian) dah habis Ustaz". Baru saya tahu yang masa ujian sudah tamat. "Kenapa tak bagi tau?"Tanya saya.

Agaknya betullah students AP ni memang baik sungguh, sampai masa dah habispun tak sanggup nak bersuara.

Hari berikutnya saya berkesempatan buat pertama kalinya mengajar di kelas 2 Melur ( saya dimaklumkan nama kelas di AP sekarang telah bertukar). Sesi pertama sudah tentu berta'aruf terlebih dahulu. Dalam ramai-ramai saya dapati ada seorang anak didik yang saya kenal abangnya. Kami pernah bersekolah bersama suatu ketika dahulu. 'Hamnah' itulah nama pertama yang sempat saya ingat hari itu. Saya cuba menghafal nama anak-anak didik saya untuk hari-hari yang berikutnya. Pada mulanya saya diamanahkan untuk mengajar kelas-kelas tingkatan 3 ( Mawar & Melati ), namun kemudiannya saya ditukarkan untuk mengajar di kelas-kelas tingkatan 1 dan 2. Ini memandangkan kelas-kelas tingkatan 3 adalah kelas yang akan menduduki peperiksaan, sedangkan status saya sebagai guru ganti hanya untuk lebih kurang 3 bulan.

Nama-nama Anak-anak Didik Di AP

Selalu apabila saya bertemu semula dengan anak-anak didik saya, sebahagiannya ada yang bertanya: " Ustaz ingat (kenal) saya tak lagi?". Selalunya saya ingat, paling kurang rupanya masih ingat. Cuma setelah beberapa tahun ini anak-anak didik yang ditinggalkan semakin membesar dewasa, dan adakalanya saya sedikit keliru dengan rupa mereka yang lalu. Adalah sukar untuk seorang guru mengingat keseluruhan nama anak didiknya, tetapi tidaklah sukar untuk seorang guru mendoakan semuanya.

Anak-anak didik di sekolah-sekolah yang telah saya tinggalkan terbahagi kepada 3, pertama mereka yang saya ingat nama-nama mereka dan mampu mengenalinya, mereka adalah anak-anak yang kerap kali mengirim ucapan, dan bertanyakan pandangan mengenai beberapa permasalahan. Kedua, mereka yang saya ingat dan kadang-kadang lupa nama-nama mereka dan rupa untuk dikenalpasti. Ketiga ialah yang saya telah terlupa untuk mengingati nama-namanya. Dalam dedikasi tulisan-tulisan ini saya cuba untuk menghitung kembali nama-nama yang masih mampu saya ingat.


Tingkatan 3 SMKA (P) al-Mashoor 2005.

3 Mawar: Baiti ( Ketua Kelas, saya pernah ajar lukis pelan & dongakan utk KH ), Syafiqah ( pernah tunjukkan saya cara memanah dalam dewan ), Nadzirah ( selalu tanya bahasa Arab, ke KISAS tahun berikutnya, dimaklumkan kini di K.Mara Banting ) Nur Fatin Dini ( pernah hutang dengan saya coklat HACKS selepas dapat byk A dlm PMR, juga bdk kumpulan nasyid, dimaklumkan kini di Matr Kedah), Emma ( juga ke KISAS, dimaklumkan kini di Intec Shah Alam ) 3 Melur 2005:Hazirah ( KUIS ). 3 Melati 2005: N. Ashikin Azmi (masih di AP utk form 6, jg bdk kumpulan Nasyid ), N.Izati (jg bdk kumpulan nasyid, tak dapat dikesan), Dahlia ( pernah tolong saya carikan kerusi masa saya masuk kelas buat kali pertama ), saya cuma sempat mengajar untuk 2 kelas ini lebih kurang 2 minggu. Dua kelas lagi( Melur&Cempaka ) yang cuma sempat masuk sekali atau dua sahaja.

Tingkatan 2 SMKA (P) al-Mashoor 2005.

Sepatutnya saya masih mampu untuk mengingat semua nama dalam kelas 2 Melur AP 2005. Tapi satu dua peristiwa yang berlaku pada hujung tahun 2005 sedikit mengganggu memori ingatan saya. Hafalan-hafalan saya juga pernah sedikit terjejas. Berikut adalah nama-nama dari tingkatan 2 AP 2005 yang masih saya ingat. Hamnah, Yusra, Farhana, Izza, Syasya, Sofia dan Suhaila, Fardhu ( 2 Melur ). Nama-nama lain yang masih mampu diingat dari tingkatan 2, Haiza, Syikin, Hannan dan Farhani.



Tingkatan 1 SMKA (P) al-Mashoor 2005

1 Melati AP 2005, nama-nama berikut pernah meninggalkan nota-nota kecil tanda terima-kasih kepada saya, Nasirah Bt Nasaruddin, Syuhada, Liyana, Zamira, Fitri, Norsyimalaili (pernah serve air milo masa saya ajar kelas tusyen B.Arab), Siti Aisyah, Nur Amirah, Nadia Atylia, Nur Syuhada, Syuhada, Siti Hajar.

Nama-nama lain dari tingkatan satu, Wan Nur Syarmimi (maaf kalau silap eja, selalu tolong buka pintu ‘gate’ masa saya ajar kelas tuisyen ), Wan Nur Husniyah ( Ketua kelas, berkaca mata ), Nabilah ( saya pernah marah buat kerja lain masa saya mengajar ).

Dua Nama Dari Tingkatan 4 dan 5 AP 2005.

Hanya dua nama dari tingkatan 4 dan 5 AP yang saya kenal dan ingat. Tingkatan 4, Amal dan Nur Ain Fatihah ( dua adiknya saya pernah mengajar di Maktab Mahmud Bandar Baharu, Afnan & Amirah, ayah dan ibunya juga merupakan AJK PIBG MMBB 2007/08 ).

Tingkatan 5 AP 2005, Nurul Fitrah Bt Ariefin (Mikrobiologi UM ) dan Khansa’ Md Rashid ( Medic di Univ Zaqaziq ).

5 comments:

rasasayang said...

salam ustaz.

wahh, terharunya ada nama saya..
hehe

wan mimi said...

assalamualaikum ustaz..
trima kasih ustz msh ingt saya..
sbnrny bnyk bnd sya nk tny ustz..
tp nnt lar sya tny via fs or blog ustz k..
syukran ustz...

Alzasha Illiyyin Zainal Alam said...

Afwan.:)

Miss W.N.H said...

Assalamualaikum ustaz..
terima kasih kerana masih ingat nama saya sebagai ketua kelas..
ustaz apa khabar..?? saya harap ustaz berada dalam keadaan sihat.. tahun nie saya dan kawan2 yang lain akan menduduki SPM.. ustaz doakan kejayaan kami ya.. syukran ustaz..
-wan-

Alzasha Illiyyin Zainal Alam said...

Amin, amin, amin...Keep your eyes on the stars, and your feet on the ground.......